How to Händel the Messiah (deel 1: Inleiding & Overture)

Klik, luister en lees:

The Messiah van Händel, een fenomenaal stuk (alleen al door de feiten): bijna 3 uur muziek in 24 dagen geschreven, in 6 dagen had Händel al 100 pagina’s gevuld met muziek! Gecomponeerd door een Duitser die omarmd werd door de Engelsen.  Het Hallelujah is wel het meest bekend en kan iedereen meezingen, toch is de rest niet bij iedereen bekend.

Inmiddels is het stuk van Händel niet weg te denken uit de muziek(geschiedenis) en wordt Händel beschouwd als een componist met een typisch Engelse stijl. Toch heeft het zeven jaar geduurd voordat  dit werk aan het Engelse publiek  ‘verkocht’ kon worden.

Händel kreeg een opdracht van Jennens om een oratorium te schrijven met als thema: “Mystery of Godliness”, waarbij Jennens verwachtte dat Händel – al reeds gevierd componist – het beste in hem naar boven te zou laten komen om zichzelf te overstijgen.  Jennens letterlijke woorden:

I hope he will lay out his whole Genius and Skill upon it, that the Composition may excel all his former Compositions,…”.

Het stuk zou een avondvullend programma worden, in structuur gelijkend op de Italiaanse opera. Drie delen met verschillende scènes.
Deel 1) Voorspelling en de komst van de Messias
Deel 2) Christus’ passie en wederopstanding
Deel 3) Toepassing en betekenis van het geloof

Eenmaal af werd het stuk niet goed ontvangen in Londen. Het was nogal gewaagd om een geestelijk oratorium in een theater op te voeren en het Londense publiek was er kennelijk niet klaar voor. Pas zeven jaar later, in 1750, toen het stuk werd opgevoerd in een pas opgericht weeshuis om geld te werven voor de kinderen, kreeg het stuk waardering. Het was een van de eerste benefietconcerten zoals wij die kennen. Voor de Engelse elite betekende dat zien en gezien worden, een podium om je goedheid te tonen. De toestroom was enorm. Mannen werden gevraagd hun zwaard thuis te laten en de vrouwen werden verzocht hun hoepelrokken niet mee te nemen, zodat er genoeg ruimte in de banken was voor iedereen. Händel schonk het muziekstuk aan het weeshuis en het benefietconcert met de Messiah werd jaarlijks herhaald, waarna het verweven raakte met de Engelsen en hun cultuur.

*Tip: mooie documentaire over de ontstaansgeschiedenis van de Messiah

Over How to Handel the Messiah

How to Händel the Messiah is een serie achtergronden bij de Messiah van de hand van Henric-Jan Blok en Wouter Baas die werd geschreven in de aanloop naar het 10e lustrum in 2016. Lees ook de andere delen uit deze serie: