David 2014

Dirigent

David van Roijen studeerde Koordirectie bij Louis Buskens aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Na zijn afstuderen in 2008 volgde hij masterclasses bij onder meer Fred Sjöberg, Joop Schets, Jan Stulen, Geert-Jan van Beijeren en Arnaud Oosterbaan. Ook wordt hij gecoacht door Hoite Pruiksma.

David ontdekte zijn liefde voor koormuziek zo’n vijftien jaar geleden als zanger bij studentenkoor Gica. Inmiddels is hij al weer meer dan tien jaar dirigent van dat koor en voerde hij met hen diverse thematische programma’s uit, en nam hij in 2014 met het koor deel aan het internationale korenfestival van Cork, Ierland. Voor David dirigent van Gica werd, zong hij ook een aantal keer solo bij het koor: de baritonsoli in het Requiem van Fauré (2006) en in het Stabat Mater van Bononcini (2010).

David is oprichter en dirigent van Vocaal Ensemble A Capelli, dat in 2010 het 53e Zang- en Muziekfestival van Schiermonnikoog won. In 2011 behaalde het koor op het Internationales Chorfestival in Wernigerode (D) een Goldenes Diplom. Het koor werkt graag met thematische programma’s waar muziek uit verschillende stijl- perioden samenkomt, zoals muziek uit de stad Leipzig, poëzie over de liefde of de menselijke zoektocht naar verlossing en geluk. Voor het tienjarig bestaan van het koor werd in 2019 de Petite Messe Solennelle van Rossini uitgevoerd en in 2021 het Requiem van Fauré.

Nog voor zijn afstuderen ging David aan de slag bij het Vocaal Ensemble Leeuwarden. Ondertussen heeft het koor onder zijn leiding diverse aansprekende projecten uitgevoerd, waaronder Ein deutsches Requiem van Brahms, de Coronation Anthems van Händel en delen uit de Hohe Messe van J.S. Bach. Samen met Vocaal Ensemble A Capelli wil het koor in 2023 het Requiem van Duruflé uitvoeren in de versie voor klein orkest, koor en soli.

Sinds september 2022 is David ook dirigent van symfonieorkest Scaramouche. Daarnaast organiseert hij diverse zangprojecten in Noord-Nederland. Eerder was David zes jaar lang dirigent van het Noordelijk Bach Consort.