Zomerconcerten Gica: Billings & Spirituals

De zomerconcerten van Gica (29 en 30 juni) zullen in het teken staan van kerkmuziek uit Rusland en Amerika. In de eerste helft van dit programma zingen werken van Bortnianski, Tsjaikovski en Rachmaninov. Na de pauze is het de beurt aan de veelzijdige religieuze muziek uit Amerika, waarbij we werken zingen van o.a. William Billings en Eric Whitacre. In aanloop naar deze concerten vertellen we graag iets meer over de muziek en componisten die op het programma staan.

Aflevering 3: William Billings & Spirituals

De eerste Amerikaanse koorcomponist

We verplaatsen ons van Rusland naar Amerika, een land met een relatief korte muziekgeschiedenis als het gaat om koormuziek. De koortraditie begint bij William Billings (1746-1800), die ook wel bekend staat als de eerste Amerikaanse koorcomponist. Billings werd geboren in Boston (Massachussets) in een arm gezin en hij werd al vroeg leerlooier om zijn gezin te kunnen onderhouden. Daarnaast leerde hij zichzelf muziek te spelen en te componeren. In 1770 publiceerde hij zijn collectie met 120 originele stukken, getiteld The New-England Psalm-Singer, met werken voornamelijk geschreven voor koor a capella. Dit was een zeer bijzondere gebeurtenis, aangezien het aantal stukken koormuziek van Amerikaanse bodem tot dat moment op twee handen te tellen was. Billings kan dus met recht de ‘founding father’ van de Amerikaanse koormuziek worden genoemd. In zijn tijd werd zijn werk niet gewaardeerd en hij stierf in 1800 als een arm man.

Op de begraafplaats in Boston wordt de herinnering aan Billings levend gehouden

Uit zijn rijke oeuvre zingen wij Hear my prayer, o Lord, my God en O, praise the Lord. Het eerste is een relatief kort werk gebaseerd op Psalm 39. Het tweede stuk, een vrije bewerking van Psalm 148, is een stuk langer en heeft een vrolijke en uitbundige sfeer. In dit stuk laat Billings de schoonheid van de wereld zien, om te eindigen met een opgewekt en uitgebreid Hallelujah.

Spirituals

Tijdens de Amerikaanse helft van ons programma zullen we verder aandacht besteden aan enkele spirituals. Dit zijn traditionele religieuze volksliederen van slaven op christelijke teksten. Door het zingen van deze liederen vonden de slaven niet alleen troost voor de trieste situatie waarin ze leefden, maar het was ook een uiting van muzikaal protest. Veel van deze liederen hebben een bijzonder spel van vraag en antwoord, waarin een voorzanger en het koor steeds op elkaar reageren. Dit geldt ook voor Go down, Moses wat op ons programma staat. Dit lied gaat over de verlossing van het volk Israël uit de slavernij in Egypte, maar dient ook als een metafoor voor de bevrijding van de slaven uit Amerika.

Go Down Moses uitgevoerd door Louis Armstrong

Een ander lied dat we uitvoeren is Joshua fit the battle of Jericho over de Bijbelse figuur Jozua die met Gods hulp de muren van Jericho neerhaalde. Ook dit is een metafoor waarmee slaven de hoop uitspraken om geduldig te wachten en verlost te worden uit de ketenen van de slavernij. Deze spirituals stammen vaak al uit de 17e en 18e eeuw, maar zijn pas later gearrangeerd voor meerstemmig koor. Ook tijdens het concert zingen we deze spirituals in arrangementen die niet ouder zijn dan 50 jaar. Dus kom naar ons concert en laat je inspireren door de krachtige muzikale boodschap van deze spirituals!

Joshua Fit the Battle of Jericho door Mahalia Jackson

Concertdata

Gica’s zomerconcerten zullen plaatsvinden op vrijdag 29 juni (Oosterwolde, Het Anker) en zaterdag 30 juni (Groningen, San Salvatorkerk). Hopelijk tot dan!