Maak kennis met onze solisten: Fardau van der Woude en Hanneke Tichelaar

Over twee dagen al is ons concert Groningen. Hoog tijd dus om onze solisten aan uw voor te stellen: Sopraan Fardau van der Woude en alt Hanneke Tichelaar.

Links op de foto: Fardau van der Woude
Rechts op de foto: Hanneke Tichelaar

Fardau van der Woude
Sopraan Fardau van der Woude is in 2013 afgestudeerd aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hier is ze in de eerste jaren van haar studie begeleid door Jan van Zelm en de laatste jaren door Marion van den Akker. Momenteel wordt Fardau gecoacht door Riekje Bakker.

Tijdens haar studie volgde ze masterclasses bij Emma Kirkby, ademcoach Paul Triepels, Gerda van Zelm, Claron McFadden en Miranda van Kralingen. Ze heeft liedklassen gevolgd bij Eelko Molenaar en Nico van der Meel.

Fardau heeft onder andere de sopraan aria’s van het Carmina Burana van Carl Orff vertolkt, de rol van Constance in de Friese opera Keapmanskeunsten van de Friese schrijver Martinus Schuil, de sopraanaria’s uit  Messiah van Händel en de aria’s uit de Matthaüs Passion van Bach. Ook brengt zij regelmatig het liedrepertoire ten gehore.

Binnenkort is ze te horen in de Johannes Passie van J.S. Bach waar ze de sopraan aria’s vertolkt.

Hanneke Tichelaar
Alt-mezzo Hanneke Tichelaar ontdekte haar liefde voor het zingen bij studentenkoor Gica. Zij studeerde Klassieke Zang bij Hanneke de Wit  en Gerda van Zelm aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2011 studeerde zij af. Daarna volgde zij masterclasses bij onder anderen Johanette Zomer, Lucia Meeuwsen en Jard van Nes. Momenteel wordt Hanneke gecoacht door Marion van den Akker.

Hanneke zong tijdens haar studie solo in meerdere grote projecten van het Prins Claus Conservatorium, zoals de rol van Dido in Purcells opera Dido and Aeneas,  Mère Marie in de Dialogue des Carmélites van Poulenc, en samen met sopraan Zana Naidionova het Stabat Mater van Pergolesi.

De afgelopen jaren trad Hanneke op als soliste in divers oratoriumrepertoire, onder andere in Messiah van Händel (met studentenkoor Gica), de Via Crucis van Franz Liszt, Petite Messe Solennelle van Rossini, Requiem en diverse missen van Mozart, cantates van J.S. Bach en de Negende van Beethoven, “moar dan in ‘t Grunnegs”.

Sinds 2018 is Hanneke vaste solist van het Veenkoloniaal Symfonieorkest onder leiding van Lubertus Leutscher.