Laden Evenementen Open repetitie II

Open repetitie II

Zoek jij een leuke culturele vrijetijdsbesteding en heb je altijd al eens willen ervaren hoe het is om een koor te zingen? Kom dan geheel vrijblijvend naar de open repetities van CSG Gica op 8 en 15 februari.

In het komende semester verkennen we de rijke muziekcultuur van twee hedendaagse grootmachten: Rusland en Amerika.

We openen het project met Russische koormuziek. Het koor speelt een zeer bijzondere rol in de Russische kerk. In de Russisch orthodoxe kerk is het gebruik van instrumenten immers van oudsher verboden. Van Russische bodem zingen we oa: Bortnjansky, Tsjaikovski en Rachmaninov.

De Amerikaanse koormuziek kent een minder lange traditie: de vroegste aan ons overgeleverde koormuziek is van William Billings, die we nog kennen het het eerdere Gica project ‘Save our Souls’. Een bijzondere rol is in deze Amerikaanse helft weggelegd voor negro spirituals. Dit zijn liederen van de Amerikaanse slaven op christelijke teksten. Deze beroemde en vaak al honderd jaar oude melodieën zijn in de vorige eeuw vierstemmig gearrangeerd door zwarte componisten zoals William Dawson en Moses Hogan. In aanvulling daarop zingen we van de hedendaagse Amerikaanse componist Eric Whitacre het Lux Aurumque.

Op de open repetities is iedereen welkom! Het maakt niet uit of je al zangervaring hebt of niet. Kom dus gezellig langs en proef de sfeer bij Gica!

Datum:
15 februari 2018