Zomerconcerten Gica: Rachmaninov

Over ruim twee maanden (op 29 en 30 juni) is het weer tijd voor de zomerconcerten van Gica! Deze concerten zullen in het teken staan van kerkmuziek uit Rusland en Amerika. In dit rijke en diverse programma zullen we openen met de soms overweldigende, soms ingetogen Russische koormuziek. We zingen werken van Bortnianski, Tsjaikovski en Rachmaninov. Na de pauze is het de beurt aan de veelzijdige religieuze muziek uit Amerika, waarbij we werken zingen van o.a. William Billings en Eric Whitacre. In aanloop naar onze concerten laten we u graag kennis maken met de muziek en componisten die tijdens deze concerten op het programma staan.

Aflevering 2: Rachmaninov

Pianist en componist

De Russische helft van ons programma sluiten we af met delen uit de Vespers (op. 37) van de Russische pianist en componist Sergei Rachmaninov (1873-1943). Zijn werken behoren tot de meest populaire werken die in de late Romantiek verschenen zijn. Op zijn vierde begon hij al met pianospelen en hij studeerde aan het conservatorium van Moskou. De piano heeft altijd een prominente plek in zijn muziek en de pianist krijgt vaak een zeer uitdagende partij voorgeschoteld. Onlangs speelde Mike Boddé zijn Pianoconcert nr. 2 in het televisieprogramma ‘Podium Witteman’ (zie hieronder). Dit stuk is een van de populairste werken uit het repertoire van Rachmaninov en heeft een belangrijke plek in zijn oeuvre. Rachmaninov had last van een depressie die ruim drie jaar duurde. Met het schrijven van dit pianoconcert kwam een einde aan deze vervelende periode. Het stuk werd enthousiast ontvangen en tijdens de première nam Rachmaninov zelf plaats achter de piano. Aan het eind van zijn leven, in 1942, emigreerde Rachmaninov naar de Verenigde Staten, waar hij een jaar later overleed.

Vespers

Tijdens onze zomerconcerten zingen wij delen uit de Vespers (op. 37) van Rachmaninov. De vespers of avonddiensten werden ook in de Russisch orthodoxe kerk vrijwel altijd gevuld met psalmen en hymnen. Vele componisten werden hierdoor geïnspireerd en schreven hun eigen zetting. Hoewel Rachmaninov geenszins religieus was, behoorde ook hij tot de groep componisten die de vespers als inspiratiebron gebruikten. Hij schreef zijn Vespers in 1915 voor een a-capella koor, maar hij gebruikt het koor bijna als een soort orkest, wat zorgt voor een volle en rijke klankkleur. Het gehele werk duurt een klein uur, dus wij zullen slechts enkele delen van dit werk ten gehore brengen. Van dit werk zingen wij de delen 1 (Priiditje, poklonimsja; Kom, laat ons bidden), 3 (Blazen mush; Gezegend is de mens), en 6 (Bogoroditse Devo; Ave Maria). Rachmaninov varieert vooral in het eerste deel enorm in dynamiek en op deze wijze sleept hij de luisteraar met zich mee. Het derde deel is zacht en gedragen met prachtige harmonieën die zorgen voor een betoverende sfeer. Hetzelfde geldt voor deel zes (zie hieronder), waar Rachmaninov wederom gebruik maakt van grote verschillen in dynamiek. Dit deel was Rachmaninovs favoriete deel van de Vespers en hij wilde dan ook graag dat dit werk zou worden uitgevoerd op zijn begrafenis. Dit deel behoort tot een van de bekendste stukken uit de Russische religieuze koormuziek.

Concertdata

Onze concerten zullen plaatsvinden op vrijdag 29 juni (Oosterwolde, Het Anker) en zaterdag 30 juni (Groningen, San Salvatorkerk). Hopelijk tot dan!